Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych – poznaj swoje prawa
Wojewódzka Komisja Do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych po rozpoznaniu sprawy z wniosku pacjenta ma obowiązek ustalić, czy prowadzony wobec niego proces diagnostyczny jest zdarzeniem medycznym.
Definicja zdarzenia medycznego zawarta jest w art. 67a ust. 1 oraz art. 67a ust. 2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie z pierwszą z dwóch wyżej powołanych regulacji zdarzenie medyczne odnosi się do „zakażenia pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenia ciała rozstroju zdrowia pacjenta, śmierci pacjenta będącego następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną:
- diagnozy, jeżeli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby
- leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego
- zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego
W myśl drugiego z ww. przepisów zdarzeniem medycznym może zostać uznane następstwo udzielania świadczeń zdrowotnych tylko w szpitalu
Zdarza się tak, że pomimo silnych i charakterystycznych dolegliwości bólowych lekarze bagatelizują występujące objawy np. ze względu na młody wiek pacjenta. Jeżeli objawy się nasilają należy poszerzyć diagnostykę o dodatkowe badania. W przypadku, gdy wyniki badań są wątpliwe lub niejednoznaczne pacjent powinien pozostać w szpitalu na obserwacji. Odmowa hospitalizacji może być tragiczna w skutkach, więc ważne jest, abyście byli świadomi swoich praw.
W 2016 roku Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych uznana za zdarzenie medyczne sprawę niewłaściwie przeprowadzonej diagnostyki i odmowy hospitalizacji
Decyzja o odmowie hospitalizacji spotkała się z silnym sprzeciwem matki młodego pacjenta, której zdaniem stan jej dziecka nie uległ poprawie, w związku z czym domagała się kontynuacji leczenia. Pacjent uśmierzał ból chodząc po korytarzu szpitalnym. Przeszkadzało to jednak personelowi medycznemu, w związku czym został on zamknięty w izolatce. Upływały godziny, a stan pacjenta był w dalszym ciągu bagatelizowany. Dopiero w godzinach popołudniowych, po zmianie lekarza dyżurującego i odbyciu konsultacji chirurgicznej uznano, że pacjent znajduje się w stanie pośrednio zagrażającym życiu, po czym natychmiast skierowano go na blok operacyjny.
Pacjent na blok operacyjny trafił po ponad 15 godzinach od czasu przybycia do szpitala i konieczne było usunięcie części jelita. Wojewódzka Komisja Do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych uznała, że wniosek poszkodowanego o ustalenie zdarzenia medycznego był zasadny, gdyż proces diagnostyczny pacjenta był przeprowadzony nieprawidłowo. Wojewódzka Komisja Do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych uznała, że pacjent nie został wypisany ze szpitala wyłącznie dzięki energicznej reakcji matki, która prawdopodobnie w ten sposób uratowała synowi życie. Wadliwy proces diagnostyczny doprowadził do rozwoju choroby, a w konsekwencji do konieczności przeprowadzenia operacji w warunkach ratowania życia pacjenta.
Gdzie szukać pomocy?
Nie bójmy się walczyć o swoje prawa. Jeżeli doszło do błędu diagnostycznego to masz możliwość ubiegania się o odszkodowanie, zadośćuczynienie i/lub rentę. Zgłoś się już dziś, aby omówić potencjalne możliwości dochodzenia Twoich praw. Analiza jest bezpłatna, zapewniamy profesjonalną pomoc z zakresu prawa medycznego.
Więcej o błędach medycznych (kliknij)
Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej zawodowego pełnomocnika procesowego skontaktuj się z nami. Dysponujemy doświadczeniem potrzebnym do zrozumienia skomplikowanych zagadnień medycznych. Mamy wieloletnie doświadczenie w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych, w tym zwłaszcza związanych z błędami medzcynzmi. Możemy Ci pomóc uzyskać należne Tobie świadczenia. Wystarczy jeden telefon, aby bezpłatnie skonsultować Twoją historię i ocenić jak możemy Ci pomóc. Nie wahaj się, znamy się na tym. Zadzwoń teraz, a nasi specjaliści otoczą Ciebie i Twoją rodzinę opieką.
Wystarczy Twój jeden telefon do nas, aby uzyskać profesjonalną pomoc.
Nie pobieramy z góry żadnych opłat!
Zadzwoń teraz to nie wymaga wysiłku, a może tylko pomóc.
Telefon 722 080 080, lub napisz do nas kontakt@krop.org.pl